سيد احمد تمجيد السلطان تفرشي حسينى
219
روزنامه اخبار مشروطيت و انقلاب ايران ( فارسى )
چهارشنبه 9 جمادى الثانى ، 8 ژويه . قاضى قزوينى را در محبس در زير زنجير مسموم نموده كشتند . [ محبوسين كلات ] يكشنبه 13 جمادى الثانى ، 12 ژويه . محبوسين كلات را كه شاه مرخص كرده بود وارد شدند . از اهل نظام و غيره پيشواز ايشان رفتند و تمام مشهدىها و الواط طهران تماما استقبال ايشان رفتند و در كمال جلال در كالسكههاى دولتى آنها را وارد كرده به حضور شاه بردند . مقتدر نظام و صنيع حضرت را منصب امير نويانى و نايب اسماعيل را منصب سرتيپى و سيد كمال را لقب ناصر حضورى دادند و به شيخ محمود عصاى مرصع و لقب ناصر الاسلامى مرحمت شد و روز بعد در منزل مقتدر نظام مجلس روضهخوانى برپا شده ، و در سر منبر از مشروطيت و مشروطهخواهان بناى بدگويى را گذاشتند . شنبه 19 جمادى الثانى ، 15 ژويه . اشخاصى كه از وكلا و مشروطهخواهان در سفارت انگليس ملتجى شده بودند بنا شد كه از حدود ايران خارج شوند و اسامى آنها از اين قرار است : آقا سيد حسن تقىزاده ، معاضد السلطنه ، مدير حبل المتين ، صديق الحرم ، ميرزا على اكبر خان ( دخو ) ، بهاء الواعظين . و از قرارى كه رفتهرفته مسموع مىشود در همانروز [ 272 ] كه مجلس را به توپ بستند در تبريز نيز همان كار را كردند . انجمن ولايتى متفرق شده ولى سوارهاى رحيم خان بناى بىعصمتى و شرارت را گذاشته هيجانى در مردم پيدا شده عجالتا سوارهاى رحيم خان را به ضرب گلوله از شهر خارج كردند و ارگ و قورخانه و ذخيرهء دولتى را متصرف شدند و مخبر السلطنه حاكم آذربايجان هم از جلفا عازم فرنگستان شد . و مليتها فايق آمدند و در كمال شدت مطالبهء حقوق خودشان را مىنمايند . پنجشنبه غرهء رجب ، 30 ژويه . نصر السلطنه سپهدار مأمور آذربايجان شده كه اگر تسليم شدند فبها المراد و الا